Rad od kuće nekada preko noći postane jedina alternativa koju imate. Čak i za one koji su stalno govorili da ujutru jednostavno imaju svoje rituale koji ih pripreme za odlazak na posao i ubace u ulogu poslovnog čoveka/žene, poput tuširanja, ispijanja kafe, biranja odeće, do nošenja visokih potpetica kada su žene u pitanju, koje im pružaju osećaj da jesu u poslovnoj, intenzivnoj ulozi.
Šta kada sve to nestane preko noći?
Od punog radnog vremena van kuće, do novog radnog vremena u kojem kombinujete roditeljstvo, kućne i poslovne obaveze, obroke i trudite se da sve to dobro funkcioniše. Onda malo začinimo sa školovanjem od kuće preko TV-a, pa ispitivanja novih alata za konferencijske pozive dok vas vaša deca zapitkuju koje časove imaju danas, gde su im knjige i četkice za likovno.
Na početku ideja rada od kuće deluje uzbudljivo i savršeno. Konačno ne morate da izgubite toliko vremena u putovanju, provodićete više vremena sa svojom decom, imaćete 24h sata da se lepo organizujete. I nedugo zatim, shvatite da su ova razmišljanja bila čista romantika.
Jasne linije razlike između posla i poslova u kući postaju nejasne i slabo razgraničavajuće. Kao da odjednom nemate jedan – zbog dece, već dvostruki osećaj krivice, ovaj put i zbog posla.
Deca su navikla da, uglavnom kada ste kod kuće, znaju da ste njihovi, dok se sada to menja i zajedničko vreme igranja mora da čeka određeno vreme. Jedna mogućnost da im pomognete da to shvate je da im kažete da su mama ili tata, na poslu u svojoj kancelariji kada odu u sobu za rad i da ih neće biti izvesno vreme. I da to ponovite koliko god je puta potrebno. Možete zajedno sa njima napraviti zastavice koje govore o vašoj zauzetosti i koje se postavljaju na vratima sobe u kojoj radite. Kada je zastavica zelene boje, znači da ste dostupni, a sve dok je na vratima zastavica crvene boje, znači da ste zauzeti i da je ograničen pristup vama.
Takođe, odlazak na posao u pidžami može izazvati priličan mentalni kolaps, jer, sa šoljom kafe u rukama i pidžama outfitom može biti prilično izazovno motivisati vaš mozak da radi. Pritom, dodajte decu koja se šetkaju iz sobe u sobu, posebno ako su u godinama gde nisu samostalni i potrebna im je pomoć i prilikom obroka, sasvim je izvesno da ćete imati izvesnu katastrofu u produktivnosti.
Kako god, mi smo tu da vam ukažemo na činjenice koje će vam pomoći. Dobra jutarnja rutina je jedna od njih. Jutarnje rutine pomažu poslovnim liderima širom sveta da postanu produktivni i uspešni. Budite se svaki dan u isto vreme, uključujući i vikende (žao mi je, zaista). To može biti dosta izazovno ako imate malu decu koja vas prate noću ili imaju svoj vlastiti bioritam. Jutarnja rutina donosi konzistentnost koja prija našem mozgu, jer on tada zna šta da očekuje. Istuširajte se, ako to činite ujutru. Obavite ličnu higijenu, malo se i našminkajte, ako to inače činite. Čak se i obujte (ili bar papuče). I pravac u sobu/kancelariju na posao.
Vaš mozak roditelja stalno žonglira sa 30 stvari koje se dešavaju istovremeno. Većinu stvari pre zaboravimo nego što ih se setimo. Pripremite svoj Kutak za rad od kuće. I zaštitite ga, koliko je to u vašoj mogućnosti. Prostor bi trebalo da bude zatvorenog tipa sa vratima sa zaključavanjem, čak i deo spavaće sobe koji će se adaptirati za potrebe rada zvuči skroz adekvatno. Na taj način čuvate integritet rada i osiguravate online razgovore, da se ne desi, ma koliko to simpatično bilo, da vam dete uleti kao kokica iz vrele šerpe, u trenutku vrlo važnog razgovora gde će svim drugim učesnicima taj momenat biti beskrajno simpatičan, do vama samom. Setimo se samo novinskog izveštavača BBC-a iz Južne Koreje od pre par godina koji nas je vrlo zabavio kada mu je dvoje dece ušetalo nonšalantno i beskrajno simpatično prilikom prenosa uživo.
Takođe, postavite osnovna pravila kako ljudi/deca iz kuće mogu da stupe u kontakt sa vama u radnoj prostoriji. Zamolite vašeg partnera ili osobu koja brine o vašoj deci da sa vama komunicira preko poruka ukoliko je nešto potrebno da vas pita i to ne može da čeka, da svojim upadanjem ne bi davala primer i dozvolu deci da mogu da upadaju, kada god misle da je važno, jer, složićete se, deca uvek misle da imaju nešto važno da vas pitaju.
Napravite “to do” listu prethodnog dana za sutrašnji. Tako će dan biti produktivniji, a vi fokusiraniji na aktivnosti i bolje pripremljeni.
Svaki dom je drugačiji. Neki od vas imaju decu školskog uzrasta kojima nije potrebno mnogo pažnje i znaju kada nije dobro da vam se obraćaju i kada ste u vašoj “kancelariji” i radite. Ako ste vi taj srećnik, onda neće trebati mnogo truda i napora da se uloži u organizaciju bitne stavke ko će ih čuvati dok vi radite, već će vam jednostavno više vremena kasnije biti potrebno za monitoring i superviziju urađenih školskih aktivnosti i operativnih aktivnosti oko slanja domaćih zadataka na adrese nastavnika i prosleđivanje povratne informcije. Nekada čak ni to, jer će sve sami obavljati. Vreme Vam tada može odlaziti na proveru urađenog, što može uključivati i šerlokovski posao jer deca, isto kao i vi, mogu biti izuzetno zbunjena školom od kuće i obavezama koje je potrebno obaviti u jednom danu, pa dosta toga i zaborave da urade.
Ali, šta ako su vam deca mala? I zahtevaju posebnu, stalnu pažnju? U tom slučaju, rad od kuće je baš dosta težak. U tim situacijama neophodno je uspostaviti dogovor sa partnerom ko kada radi. Ukoliko i partner radi od kuće, podeliti rad u smene i pridržavati se toga. Ukoliko partner odlazi na posao, po njegovom povratku uputiti se u svoju “kancelariju” i baciti se na posao. Ukoliko je neophodan rad u isto vreme, neminovno je pitanje dodatne pomoći u kući poput dadilje ili roditelja koji su još u životnoj snazi da mogu da pomognu. Važno je priznati da ako pokušate da se 100% usmerite na posao i 100% na decu istovremeno, izgorećete dvostruko brže. I vaš posao i vaše kvalitetno vreme koje provodite sa decom mnogo trpe kada pokušavate da obe aktivnosti obavljate istovremeno.
Iako verovatno nećete moći savršeno da odvojite te dve stvari, postavljanje određenih granica biće ključ za dugoročni rad od kuće. Kada niste sigurni, razgovarajte. I opet razgovarajte. Deo uspeha u radu na daljinu dolazi od toga da treba da se setite da je previše razgovora zapravo tačna količina komunikacije. Kontekst je takođe izuzetno važan. Bolje je da obavestite svoj tim na poslu da vas događaji kod kuće sprečavaju da budete jednako produktivni kao i obično, nego da se pretvarate kao da imate sve pod kontrolom, dok vaš rezultat ili kvalitet rada pati.
Naša deca sigurno neće pamtiti kao mi zvuk automobila u kojem se naši roditelji vraćaju sa posla svaki dan oko 15.30h, niti će čekati svoju mamu na ulaznim vratima da se vrati sa posla.
Ali, detinjstvo će im se dešavati jednako lepo pod istim krovom sa nama. Neko će u kupatilu dok mi imamo važan conference call proliti čitav sapun po sebi u pokušaju da opere svoje ruke, nekome će ispasti zub po prvi put i tu novost će momentalno želeti da podeli sa nama, dok se mi u svojoj improvizanoj kancelariji svojski budemo trudili da održimo integritet zaposlene i angažovane osobe kojoj je izistinski važno da se pokaže kako valja.
Rešnje jeste da budete otvoreni i podelite sa kolegama i pretpostavljenima trenutne životne okolnosti.
Osim što će se videti kada ste zauzeti, videće se i kada ste super produktivni, kada ste dostupni za sastanke, a kolege će razumeti da je vaša radna nedelja jako kompleksna ali ipak jednako produktivna kategorija.
Biti roditelj koji radi od kuće nije tako jednostavno kao i kada radite u kancelariji bez dece, ali ima toliko puno nagrada.
U svakom trenutku na putu od kupatila do vaše radne sobe ili kuhinje, možete zastati svaki dan i uživati u jedinstvenom prizoru odrastanja vaše dece koje više ne propuštate. Čak ni u svakodnevnom radno-nedeljnom periodu od 9-17h.